Grafika dwuwymiarowa – co to takiego?
Grafika dwuwymiarowa to bardzo popularne rozwiązanie, które powszechnie jest wykorzystywane w wielu dziedzinach. Jest to jednym słowem podstawa tworzenia wszelkich treści marketingowych od wielu lat. Aby bliżej przedstawić pojęcia grafiki dwuwymiarowej, należy sobie odpowiedzieć na pytanie – co to właściwie jest 2d? Oznacza to, że w takiej grafice możemy określić tylko dwie rzeczy: szerokość i wysokość, a zatem dwa wymiary danej grafiki.
Przykłady grafiki dwuwymiarowej
Grafika 2d jest bardzo powszechnie spotykanym rozwiązaniem, zatem z pewnością możemy wyróżnić wiele jej przykładów, dzięki którym lepiej zobrazujemy jej pojęcie i przybliżymy, na czym polega rzecz. Zastępuje ona projekty, które dotychczas były rysowane odręcznie lub inną tradycyjną drogą. Dzięki temu rodzajowi grafiki rozwinęła się topografia, kartografia, kreślarstwo i kilka innych dziedzin, w których opracowanie graficzne bądź rysunek mają kluczowe znaczenie i są ważnym elementem danej dziedziny. Przykładami grafiki dwuwymiarowej mogą być różnego rodzaju obrazy, przykładem mogą być programy telewizyjne, plakaty. W bardziej profesjonalnej definicji grafika 2D to modele geometryczne, czyli grafika wektorowa, obrazy cyfrowe, jak również tekst, który ma sprecyzowany styl, rozmiar oraz czcionkę.
Czym różni się grafika 2D od 3D?
Jak już sama nazwa wskazuje, różnica polega przede wszystkim na tym, że w przypadku grafiki 3D można wyodrębnić jeszcze jeden wymiar, jakim jest głębokość. Ten parametr sprawia, że obiekty sprawiają wrażenie przestrzennych. Z tego powodu tego typu grafika jest wykorzystywana w przypadku projektowania wnętrz, gdyż świetnie odda charakter urządzonego obiektu. Dodatkowo można zastosować tu efekty cieni, oświetlenia. Grafika D2 jednak doskonale sprawdza się w przypadku działań promocyjnych – przy tworzeniu infografik. Wykwalifikowany grafik jest w stanie, posługując się tą techniką stworzyć wysokiej jakości materiał promocyjny w postaci reklamy, np. banneru bądź plakatu.